Harmonogram zpracování závěrečných prací - obhajoba jaro 2020
Tato stránka a z ní vedoucí odkazy jsou určeny zejména studentům,
jejichž závěrečné práce vedu, ale i ostatním studentům
nebo vedoucím, kterým informace v textech obsažené a můj formát
vedení závěrečných prací vyhovuje. Od semestru jaro 2017 je v předmětu
MPH_TEDP nově zařazená výuka metodiky výzkumu, texty na těchto
stránkách nesuplují oficiální materiály a pokyny, které jsou součástí
studijních materiálů předmětu MPH_TEDP. Pro přehlednost uvádím seznam
textů s odkazy na související stránky:
Obsah této stránky:
- Než s prací začnete
- Teze Bakalářské/Diplomové
práce
- Bakalářský/Diplomový
seminář 1
- Bakalářský/Diplomový seminář
2
Než s prací začnete
Než s prací na závěrečné práci začnete, projděte si interaktivní osnovu kurzu BDX_AKAP Akademické psaní.
A to i v případě, že jste kurz již někdy absolvovali, jelikož zvládnutí
obsahu tohoto kurzu je pro potřeby zpracování závěrečné práce
bezpodmínečně nutné. Dále si projdětě publikace, které se obecně věnují zpracování akademického textu:
- ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci.
Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 8071981737. VĚD-11
- GERŠLOVÁ, Jana. Vádemékum vědecké a odborné práce.
1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2009, 148 s. ISBN
9788074310027. VĚD-148
- ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a
psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky.
Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 s. ISBN
8086429407. VĚD-97
- ZBÍRAL, Robert. Příručka psaní seminárních a
jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009,
159 s. ISBN 9788072017799. VĚD-146
Ačkoli každý semestr vypisuji nějaká témata,
je žádoucí, abyste si vybrali téma pokud možno z problematiky,
která
vás zajímá a bude vaší budoucí (případně současnou) pracovní náplní.
Takové téma však musí vyhovovat i mému zaměření, abych ho byl schopný
vést.
Pokud si
vyberete téma „jen tak“ bez dalšího rozmyšlení, nebude vás tvorba
závěrečné
práce bavit (rok a půl je dlouhá doba). Závěrečná práce, na které
budete spolupracovat
s vybraným podnikem, může poskytnout referenci v životopise, anebo
být přímo dobrou příležitostí k získání
zaměstnání. Takže věnujte výběru tématu dostatečný čas i
pozornost.
Ještě
před tím,
než si téma vyberete, anebo kontaktujete svého vedoucího, přečtěte si prosím kapitolu č. 2 z knihy
(najdete ji
v knihovně pod signaturou VĚD-259, dostupné i jako sample chapter starší šesté edice zde):
SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2015, xxvi, 741 stran. ISBN 978-1-292-01662-7.
Při zpracování závěrečné práce se od vás očekává
samostatnost. Vedoucí práce by vám měl poskytovat zpětnou vazbu a měl
by korigovat
směr, kterým se při zpracování práce ubíráte. Vedoucí tedy není někdo,
kdo vám při vypracování bude říkat, co máte přesně dělat, jak máte část
textu přesně napsat. Dostanete
od něj rady,
můžete se ho zeptat na jeho názor, ale konečné rozhodnutí a podoba
textu je vždy na
vás. Aby bylo možné vaši práci na BP nebo DP korigovat a poskytnout vám
zpětnou vazbu, je vhodné práci se školitelem konzultovat. Minimální
(povinná) míra konzultací je stanovena níže uvedeným harmonogramem, další
konzultace jsou samozřejmě možné po domluvě, anebo v rámci
konzultačních hodin. Před každou konzultací si prosím projděte pokyny určené pro konzultace.
V rámci zpracování závěrečné
práce jste povinni absolvovat následující
tři předměty:
Za všechny tři předměty
uděluje zápočet vedoucí práce.
Požadavky na udělení zápočtů najdete v následujícím textu (věnujte
prosím zvýšenou pozornost nutným
podmínkám, za které uděluji zápočet z Bakalářské/Diplomového
semináře 2).
Požadavky a
jejich
termíny vychází z mých zkušeností s vedením závěrečných prací
a ze zkušeností kolegů. Pokud vám níže naznačený formát spolupráce
nevyhovuje,
nebudu se
bránit diskuzi nad vaším vlastním návrhem, ale je nutné, abyste měli
vlastní
návrh zdůvodněný. Respektujte také příslušný harmonogram akademického roku pro bc. studim a mgr. studium. Další informace najdete v manuálu studenta, informace k BP a DP zejména zde.
Před
i během zpracování práce je důležité vědět, co bakalářská i diplomová
práce je a pro koho ji píšete. Věnujte prosím pozornost koncepci
bakalářských a diplomových prací na KPH. Závěrečnou (kvalifikační)
prací máte prokázat, že vám může být udělen vysokoškolský titul. To
znamená, že byste v ní měli prokázat svoje znalosti a dovednosti, které
jste si ze studia odnesli a měli byste být schopni vyřešit problém,
který odpovídá úrovni vašeho vysokoškolského vzdělání. Z toho plyne, že
práce je jednak "protokolem" o vyřešení problému (v případě BP alespoň
odborného, v případě DP vědeckého) a jednak důkaz, že jste schopní
kriticky aplikovat získané vědomosti. Závěrečnou práci píšete zejména
pro členy hodnotící komise, kteří na jejím základě mají rozhodnout, zda
si titul zasloužíte, nebo ne. Těmto skutečnostem je tedy nutné
přizpůsobit podobu textu vaší závěrečné práce.
Pro inspiraci, jak mohou některé velmi dobré závěrečné práce vypadat:
Tvorba závěrečné práce je inkrementální a iterativní proces,
během kterého budete dosahovat rychlého pokroku při práci, ale
také se
budete trápit v situacích, kdy nebudete vědět jak dál, anebo
budete muset
některé činnosti dělat znovu. Než začnete práci psát, přečtěte si
některé
knihy, které se psaní závěrečných prací věnují (seznam uveden na konci
textu, některé
zdroje jsou, pokud je to vhodné, explicitně na příslušných místech
zdůrazněny). Během zpracování práce se připravte na to, že se budete
muset vracet zpět k již vytvořenému textu a ten upravovat podle toho,
jak bude probíhat řešení problému, kterého se závěrečná práce týká.
Obecně lze říci, že inkrementálnost a iterativnost procesu tvorby závěrečné
práce spočívá v neustálém prolínání (iterování) dvou procesů: studia literatury a získávání
empirických dat, pomocí kterých tvoříte pokroky při zpracování práce (inkrementy).
Zpracování
vaší práce lze rozdělit do tří iterací, které odpovídají kritériím
nutným pro získání zápočtů z výše uvedených třech předmětů. V rámci
první iterace vytvoříte výzkumný záměr; výstupem druhé iterace bude
text práce, který bude obsahovat ucelenou rešerši literatury, analýzu
řešeného problému a návrh konkrétního postupu empirického šetření;
během třetí iterace dokončíte závěrečnou práci. Během všech inkrementů budete iterativně studovat
literaturu, na základě získaných poznatků budete sbírat
a analyzovat data a rozhodovat se, jakým způsobem budete dál
postupovat. Na základě empirických dat budete
opět studovat literaturu a tento cyklus se bude během inkrementu
může několikrát opakovat. Kvalitní závěrečnou práci lze jen s obtížemi
vytvořit lineárně, tj.
napsat rešeršní část, vypracovat metodický postup práce a ten následně
aplikovat.
Ačkoli je podle
harmonogramu nejzazší termín odevzdání
závěrečných prací v jarním semestru
2018, vřele doporučuji práci dokončit co nejdříve. Důvodů
je řada, hlavními jsou:
- V případě vypracování závěrečné práce pro externího
(spolu)zadavatele (zejména v případě BP), není žádoucí, aby se na
výsledek čekalo
déle než rok. Není samozřejmě nutné mít k dispozici hned vyvázaný
text závěrečné práce tak, jak jej budete odevzdávat k SZZ, ale sběr a
analýzu dat již můžete mít hotovou. Práci
načisto lze dopsat později, případně do ní ještě přidat vyhodnocení
vašich návrhů (pokud byly realizovány). To však neznamená, že
rezignujete na iterační proces, a problém budete řešit bez využití
teoretických a metodických poznatků.
- Kvalitní
práce, které
se jednoduše obhajují, nejsou dokončovány týden před finálním
termínem. Pokud práci dokončíte s předstihem, ušetříte si hodně stresu.
Současně budete mít dostatek času na dopracování připomínek od
vedoucího.
Proto
berte všechny termíny harmonogramu spíše jako varovný
signál toho, že pokud je stíháte na poslední chvíli, budete práci
nejspíše
odevzdávat také na poslední chvíli a ve značném spěchu, což velmi
pravděpodobně
sníží její kvalitu. Pokud budete chtít vypracovat závěrečnou práci
dříve, než je nutné podle harmonogramu, je nutné zachovat stejný postup, jen budete tvořit požadované výstupy rychleji.
Teze Bakalářské/Diplomové
práce
Cílem tohoto předmětu je
vytvořit návrh výzkumného záměru,
na základě kterého bude vypracováno závazné oficiální zadání závěrečné
práce. Po vypracování oficiálního zadání a podepsání děkanem budou
změny možné pouze ve velmi výjimečných případech. Abyste dostali za
tento předmět zápočet, je nutné absolvovat výuku předmětu MPH_TEDP (odkaz na int. osnovu, odkaz na prezentace).
Absolvování výukové části předmětu platí povinně pouze pro diplomanty,
bakalářským studentům kurz vřele doporučuji. Kromě účasti na výuce, je
nutné splnit následující
podmínky
nejpozději (nic vám nebrání plnit podmínky dříve) v určených
termínech. Neúčast na výuce metodiky, nebo závažné neplnění
termínů a povinností uvedených níže bude znamenat klasifikování známkou
'N' a
tedy nutnost předmět opakovat.
- Do 15. 3./15. 3.
2019
vypracovat úvodní literární
rešerši v rozsahu 1500/2500
slov. K
textům rešerší ode
mne dostanete zpětnou vazbu písemně, i ústně během výuky MPH_TEDP 21. 3. Účelem rešerše je připravit si základní
teoretický
a metodický aparát k tomu, abyste byli schopni dostatečně
popsat problém (výzkumné otázky), na jehož vyřešení zpracujete
výzkumný
záměr
vaší závěrečné práce. Rešerši odevzdejte do příslušné složky v odevzdávárně předmětu v IS ve formátu .docx.
- Do 15. 4./15. 4.
2019
odevzdat rozpracovanou verzi výzkumného záměru. Rozpracovaný výzkumný
záměr má vycházet z prvotní (jednoduché) analýzy problému, který máte řešit. K rozpracovanému
záměru
dostanete zpětnou vazbu. Výzkumný záměr odevzdejte do příslušné složky v odevzdávárně předmětu v IS ve formátu .docx.
- Do 19. 5./19. 5.
2019
odevzdat finální verzi výzkumného záměru podle připomínek, které jste k
rozpracované verzi dostali v předchozí iteraci. Na základě výzkumného
záměru bude
zpracováno oficiální zadání. Výzkumný záměr odevzdejte do příslušné složky v odevzdávárně předmětu v IS.
- V průběhu zkouškového
období proběhnou hromadné obhajoby výzkumných záměrů
všech studentů, které vedu. V předem vypsaném termínu budete
prezentovat
váš záměr,
který bude následně diskutován s ostatními studenty a se mnou. Pokud
bude možné na základě výzkumného záměru vypracovat oficiální
zadání, bude vám udělen zápočet. V opačném
případě
bude nutné na základě připomínek záměr
přepracovat. Možnost přepracování budete mít pouze dvakrát, tj.
odevzdáte dokument pro obhajobu (1. verze) a pokud nebude v pořádku i
3. verze, nebude Vám udělen zápočet. Prezentace záměru je povinná pro udělení zápočtu z předmětu Teze.
- Nejzažší termín pro odevzdání opraveného výzkumného záměru je 23. 6. 2019. Pokud neodevzdáte do tohoto termínu dostatečně
kvalitně zpracovaný záměr, nebude vám udělen zápočet z předmětu.
Data a informace, která budete od podniku/ů potřebovat, mohou být
citlivá, a je možné, že nebude ochota je vám sdělit. V tomto
případě je možné podnik uklidnit tím, že část závěrečné práce může být po doby tří let
utajena, a tudíž budou citlivé informace po tuto dobu elektronicky dostupné pouze
mně a oponentovi.
V rámci zajištění anonymity zkoumaných subjektů není nutné uvádět
konkrétní jména, adresy a jakékoli konkrétní
detaily, podle kterých by bylo možné podnik nebo respondenty
identifikovat. Pokud budete
chtít část práce utajit, je nutné si podat elektronickou žádost a do
archivu odevzdat dvě verze (kompletní verzi - utajená; verzi pouze s
veřejnými informacemi) a
sekretářce katedry tuto skutečnost při fyzickém odevzdání práce sdělit.
Bakalářský/Diplomový
seminář 1
Cílem tohoto předmětu je rozpracovat práci do
stavu, ve kterém budete mít k dispozici analýzu problému a návrh
postupu empirického šetření. Pro udělení zápočtu z předmětu Bakalářský/Diplomový seminář 1 je
nutné
splnit následující podmínky:
- Do 21.
10./21.
10.
2019
odevzdat rozpracovanou verzi rešeršní a metodické části práce do
příslušné složky v odevzdávárně předmětu ve formátu .docx.
- V metodické části práce bude konkrétní
postup řešení problému včetně konkrétního návrhu způsobu sběru dat (dotazník, struktura rozhovorů, pozorování apod.).
- Součástí textu bude tabulka, v které
jasně
uvedete ke
každé sekci práce (položce v obsahu), jak daný text využijete
při vypracování řešení (šablona tabulky).
- Struktura práce bude odpovídat struktuře v nutných
podmínkách.
- K odevzdanému textu dostanete zpětnou
vazbu.
- Do 5.
1./5.
1. 2020
odevzdat rozpracovaný text závěrečné práce, který obsahuje ucelenou ("hotovou") rešerši literatury, analýzu problému a
konkrétní návrh postupu empirického šetření. Text odevzdejte do příslušné složky v odevzdávárně předmětu ve formátu .docx.
- V metodické části práce bude konkrétní
postup řešení problému včetně konkrétního návrhu způsobu sběru dat (dotazník, struktura rozhovorů, pozorování apod.).
- Součástí textu bude
tabulka,
v které jasně uvedete ke každé sekci práce (položce
v obsahu), jak daný
text využijete při vypracování řešení (šablona tabulky).
- Struktura práce bude odpovídat struktuře v nutných
podmínkách.
- Součástí udělení zápočtu bude i povinnost vypracovat alespoň
dvě hodnocení rozpracovaných prací kolegů v aplikaci "Vzájemné
hodnocení" v IS.
- V prvních dvou
týdnech zkouškového období bude stanoven termín, na kterém
budete prezentovat a diskutovat dosavadní pokrok při zpracování závěrečné práce
a návrh postupu empirického šetření. Pokud
nebude text předložený k prezentaci ve stavu, kdy k němu nebudu
mít zásadní připomínky, budete mít možnost jej maximálně dvakrát
přepracovat, tj.
odevzdáte dokument pro diskuzi (1. verze) a pokud nebude v pořádku i
3. verze, nebude Vám udělen zápočet.
- Zápočet z předmětu bude udělen za text, ke kterému nebudu mít zásadní připomínky. Nejzažší termín pro odevzdání opraveného textu je týden před začátkem nového semestru.
Bakalářský/Diplomový seminář
2
Cílem tohoto předmětu je vypracovat (před)finální text
závěrečné práce, který uznám jako obhajitelný v rámci SZZ. Pro udělení
zápočtu z předmětu Bakalářský/Diplomový
seminář 2 je nutné
splnit následující kritéria (KONKRÉTNÍ DATA BUDOU UPŘESNĚNA PŘED ZAČÁTKEM SEMESTRU):
- Do 1. 3./21. 3.
2020
odevzdat práci, která je těsně před dopsáním do příslušné složky v odevzdávárně předmětu ve formátu .docx.
- Struktura práce bude odpovídat struktuře v nutných
podmínkách.
- K odevzdanému textu
dostanete zpětnou vazbu.
- Do 12. 4./26. 4.
2020
odevzdat finální verzi závěrečné práce. Na základě jejího posouzení
bude
udělen zápočet z předmětu. Podmínky, které jsou
nutné pro udělení zápočtu z Bakalářského/Diplomového semináře 2.
- 7. 5./14. 5. 2020 finální oficiální termín odevzdání do ISu.
- Pokud
nebude finální text závěrečné práce akceptován, bude nutné práci na
základě připomínek dopracovat. Termín odevzdání přepracovaného textu
bude stanoven na základě domluvy se mnou. Pokud termín odevzdání
nedodržíte (je jedno jestli náhradní, anebo stanovený výše), anebo
nedopracujete práci na základě připomínek, nebude vám předmět započten,
a tudíž nebudete připuštěni k SZZ.
Vytvořil: Michal Krčál
Datum změny: 10. 10. 2019